חדלות פירעון חברה – פשיטת רגל חברה

לא אחת, חברות פושטות רגל, במיוחד לאחר המשבר הכלכלי שנוצר עקב הקורונה והשליך זמן רב על חברות ועסקים רבים. פשיטת רגל חברה, הינו הליך שמתבצע, כאשר גורם פרטי או חברה, מגיעים למצב הנקרא "חדלות פירעון" . חברה שהגיעה לקשיים כלכליים ואינה מסגלת להחזיר את חובותיה. למעשה כאשר החובות עולים על כלל ההכנסות, זה המצב שיש לבצע פשיטת רגל חברה. מטרת ההליך היא מימוש שאר נכסיה של החברה, על מנת לנסות להחזיר לפחות חלק מהחובות ומחיקת החברה כישות עסקית ומשפטית כאחד.

האם הנושים יכולים לפרק חברה עקב חובות?

התשובה היא שבהחלט כן. הסיבה היא, כי כאשר חברה אינה יכולה להחזיר את חובותיה לנושים, הנושים רשאים לפנות אל ביהמ"ש על מנת לפרקה ולחלק את החובות ביניהם. במצב זה, ישנה אופציה, שהחברה  יכולה למעשה לבקש מביהמ"ש הליך הנקרא "הקפאת הליכים" על מנת שתוכל לנסות ולהחזיר את חובותיה מבלי שתפורק. במידה וביהמ"ש לא נענה לבקשתה של החברה להקפאת ההליכים, הנושים יקיימו אסיפה, אשר בה יוחלט כיצד ניתן יהיה לפרק את החברה. חשוב לצין, כי במשך כל אורך ההליך, בית המשפט, יפקח על  ההליך ויבטיח, כי אף אחד מהנושים לא יקופח וכי פירוק החברה יתבצע על פי דין.

באילו מקרים מפרקים חברה וביוזמה של מי?

כאשר לחברה אין הון  חוזר שעשוי להספיק לפעילותה התקינה. בגלל מחסור בהון חוזר, חברות ותאגידים, מגיעים למצב של חדלות פירעון חברה, גם אם אפילו באופן זמני, החברה אינה מסוגלת לשלם את חובותיה לספקים השונים. למעשה, גם חברה שנחשבת לחברה רווחית לכאורה, עשויה להגיע להליך של פירוק, בגלל חדלות פירעון, ככל שאפילו אחד מספקיה בחר להגיש בקשה לפירוק החברה, בגלל שהיא אינה יכולה לפרוע את חובותיה כלפיו.

מהם השלבים הפרוצדוראליים בהליך של פשיטת רגל חברה?

יש לדעת, כי הסמכות לדון בבקשת פירוק חברה או פשיטת רגל חברה, נתונה בבית המשפט המחוזי. על בעלי החברה למלא את הטפסים המתאימים, לצורך פתיחת תיק  אצל כונס הנכסים הרשמי ולשלם את סכום האגרה. יש לצרף לבקשה את מצבה הכלכלי של החברה, את גל הדווח  בדבר חובותיה של החברה, פירוט ערבויות ופירוט של תיקי ההוצל"פ, טופס וויתור על סודיות ותצהיר  שמפרט כיצד הגיעה החברה למצב של חובות ו/ או קריסה כלכלית. השלב הבא הוא, בחינת הבקשה מטעם כונס הנכסים והעברת המלצותיו לביהמ"ש לפי מסקנות הבדיקה שערך.

אילו משמעויות טכניות קיימות בעת פשיטת רגל חברה או פירוק חברה בע"מ?

כאשר חברה מצהירה על חדלות פירעון, המשמעות היא, הודעת פיטורין לעובדים ומינוי של מפרק חברות. תפקידו של מפרק החברות הוא, לממש את רוב הרווחים וההכנסות של החברה לפני פירוקה הסופי. הכוונה היא למכירת כל נכסי החברה, המכשור, הציוד וההשקעות. למעשה, מפרק החברות, הוא זה אשר ינהל את החברה לפרק זמן מוסכם, כאשר פועלו העיקרי הוא, מימוש הכספים לטווח הקצר. הכספים שיצליח להשיג מהחברה, ישולמו לטובת משכורותיהם של העובדים. למעשה העובדים יהיו בעדיפות הראשונה לפני כל כלל הנושים היות ומלבד המשכורות שיש לשלם להם, יש לשלם להם גם את הפיצויים המגיעים להם כחוק.

מדוע מומלץ לפנות לעורך דין אשר מתמחה בהליך חדלות פירעון חברה?

במידה וחברה נקלעת להליכי חדלות פירעון, עליה בצע פעולות שונות, על מנת לגבל צו הפטר וסיום כל ההליכים המשפטיים. פעולות אלה הן די מורכבות ולכן, איש מקצוע מהימן ומנוסה כגון עורך דין חדלות פירעון, יוכל לסייע לחברה להצליח בהליך פשיטת רגל חברה, כאשר הוא ילווה את בעלי החברה, מתחילת ההליכים ועד לסופם. עורך דין חדלות פירעון יפנה אל כל הגורמים הרלבנטיים  לרבות ביהמ"ש והממונה לחדלות פירעון. ההצלחה בהליך מורכב זה של  פשיטת רגל חברה, דורש ידע ומיומנות וטיפול משפטי מסור ומקצועי. .

מה זה הרמת מסך וכיצד זה קשור לפשיטת רגל של חברות?

קיימים מצבים, אשר בהם בעלי חברות מוצאים עצמם בפני הליך של פשיטת רגל באופן אישי. זהו צעד הנקרא "הרמת מסך". מדובר על הגנה על בעלי החברה כך שמכאן, בעלי החברה מחויבים באופן אישי בזכויותיה ובחובותיה. אין מדובר בהליך מוכר או נפוץ, היות וההפרדה המשפטית בין החברה לבין בעליה היא חיונית לעידוד היוזמה העסקית, הכלכלית וכן, השקעה בחברות השונות וזאת מבלי להסתכן בהפסדים. זו הסיבה, כי עדיין ישנם מקרים חריגים, אשר בהם ביהמ"ש יחליט על הרמת מסך. לדוגמא, ביהמ"ש יכול להורות על הרמת מסך, במידה והתברר שהחברה עשתה שימוש בעצמאותה המשפטית על מנת להונות נושים או לקפח אותם. חשוב לציין, כי אם הרמת מסך אכן התקיימה, בעלי החברה, עשויים למצוא את עצמם בהליכים אישיים של פשיטת רגל. כפי שהבנתם ממאמר זה, הליכים של פשיטת רגל חברות, הוא די מורכב ולכן, יש למצוא עו"ד פשיטת רגל, אשר בקיא בפשיטת רגל ופירוק חברות. יש לשים לב להצלחות ולניסיון של עוה"ד שאתם מעוניינים שייעץ, ייצג וילווה אתכם בכל ההליכים של פשיטת רגל ופירוק החברה. מומלץ לקבל ייעוץ ולהגיע עם כל המסמכים הדרושים, כך שתוכלו לקבל את הייעוץ המקצועי והנכון ביותר.
פשיטת רגל חברה באופן ישר והוגן
כאשר חברה מסוימת, אינה יכולה לשלם את חובותיה, אם החברה היא פרטית או ציבורית, היא תהיה חייבת לפנות אל עורך דין פשיטת רגל ולהתחיל את ההליכים באופן מסודר. זהו צעד נכון ועדיף בהרבה מאשר לשקר או להסתבך יתר על המידה. העונשים המעוגנים בחוק במקרים של מרמה מסתיימים במעצר וכן, הסתרת מידע בדבר נכסי החברה עשוי להגיע למאסר בפועל של לפחות שנה. זו הסיבה, כי רק עו"ד המתמחה בפשיטת רגל חברות, יכול לסייע ולסיים את ההליכים על הצד הטוב ביותר ובאופן חוקי וישר.
חייגו עכשיו