הסדרת חובות מול רשויות – כן, זה אפשרי

כמו בצק שמרים שהושאר על  השיש ביום קיץ חם, כך הלך ותפח החוב הקטן שלכם.

אולי בכלל לא קיבלתם את ההתראה הראשונה, אולי הייתם לחוצים כלכלית בתקופה שבה זה הגיע והעדפתם להתעלם. בכל מקרה, החוב לא הלך לשום מקום.

במאמר הבא נעשה סקירה ממעוף הציפור של מושגי יסוד בעולם החובות. לאחר קריאת המאמר תוכלו לקבל החלטה האם עליכם להיעזר בייצוג מקצועי לצורך הסדרת החוב אל מול הרשויות או שאתם יכולים להתמודד עם זה בעצמכם.

חשוב לציין שהמאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי.

שלושה מושגים בסיסיים שעליכם להכיר בבואכם להסדיר חובות מול רשויות

קרן – סכום הכסף הראשוני שעומד בסיס החוב.

ריבית – סכומי כסף שונים שמתווספים לקרן, לחוב, בשל התשלום המאוחר. הריבית על חובות לרשויות בדרך כלל גבוהה מאוד. וכך, 100 ₪ שהיו בהתחלה הקרן, החוב הראשוני, הופכים מהר מאוד למאות ואלפים.

הוצאה לפועל – גוף שהוא חלק מרשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים. המטרה של גוף זה היא לממש את החובות שבין אזרחים או שבין אזרח לרשות. כתוצאה מהחלטות המתקבלות על ידי גוף זה ניתן לעקל לחייב חשבון בנק ורכוש.

חובות מסוגים שונים: דו"ח תנועה, תשלומי מים, ארנונה

יש רשויות רבות במדינה, שלא זכרתם שהן קיימות, עד שהן לא שלחו לך מכתב להסדרת חוב. למשל:

  • מס הכנסה
  • מע"מ
  • ביטוח לאומי
  • עירייה: ארנונה, חניה במקום אסור, השלכת פסולת במקום אסור, רישיון להחזקת בעלי חיים, אגרת חינוך ועוד.  
  • תאגידי מים וביוב
  • משטרה: דו"חות תנועה.
  • כבישי אגרה: כביש 6, כביש 6 צפון, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר.   

הרשות שולחת דרישת חוב ומספר התראות שמשתנה בין רשות לרשות. במידה והחוב לא משולם, פונה הרשות לאפיק משפטי ודרכו מבקשת מההוצאה לפועל להטיל עיקולים על חשבון הבנק של החייב, כדי לגבות את החוב.  

האם ניתן לבצע הסדרת חובות מול רשויות באופן מקוון?

בשלב הראשוני ניתן לשלם את החוב בצורה קלה ומהירה באופן מקוון, כלומר בטלפון או באתר האינטרנט של הרשות. כאשר החוב תופח, יש לבדוק אם צריך להוציא שובר חדש לתשלום.

האם יש הבדלים בין חובות שברשות המקומית לבין חובות שברשות הארצית?

ישנם חובות שמקורם בחוקי עזר עירוניים. ההחלטות על חוקים אלה והאכיפה שלהם, מתבצעת בידי הרשות המקומית. למשל, חוק עזר הנוגע לקבלת רישיון להחזקת כלב בתחום הרשות המקומית. במקרה שתושב הרשות יקבל דו"ח בנוגע להתנהגות בניגוד לתנאי הרישיון שניתנו לו, אולי הוא יעדיף להגיע למשרדי הרשות המקומית ולפתור את הענין ברמה הזו.

ביתר המקרים, של רשויות מקומיות בערים גדולות או ברשות ארצית, הפקיד המקצועי מוגבל בדברים אותם הוא יכול לעשות במסגרת סמכותו החוקית. גם אם תבקשו שוב ושוב את המנהל, כנראה שזה לא יעזור.

האם צריך לשכור ייצוג משפטי לצורך הסדרת חובות מול רשויות?

תלוי. אם מדובר בחוב פשוט שאתה יודע שקיבלת והזנחת, והריבית נראית לך זניחה, אתה יכול פשוט לספוג את הריבית ולשלם. ביתר המקרים, כדאי לפנות לעו"ד שיעניק לך ליווי מקצועי וינהל עבורך משא ומתן אל מול הרשות, במטרה להפחית את גובה החוב. צאו מתוך נקודת הנחה שרשויות מבססות את התקציב שלהם על גביית חובות מאזרחים ולכן הן לא ממהרות להפחית את החובות. ולכן, נדרשת התנהלות אסטרטגית אל מול הרשות. המפתח להתנהלות טובה היא היכרות מעמיקה עם החוק והכלים החוקיים הקיימים לכל השחקנים.

מקרים נפוצים:

  • לא קיבלת כל התראה על החוב. נכון שזו נשמעת טענה שחוקה כמו שכל מי שיושב בכלא אומר שהוא חף מפשע. אבל, בעולם החובות זה יכול להיות אמיתי ושיטתי. ישנן רשויות שלא שולחות מכתבי התראה כנדרש ומדלגות מיד לשלב של הוצאה לפועל. במצב זה, חוב פעוט של 50 ₪ הופך פתאום לאלפי שקלים. החוב החדש מורכב מהקרן, מהריבית ומההוצאות המשפטיות שהוציאה הרשות כדי לפנות להוצאה לפועל. אנחנו במשרד עו"ד אתי בוטון, כבר מכירים את הרשויות הבעייתיות ויודעים מראש היכן הכשלים שלהם. הם מצידם כבר מכירים אותנו ויודעים שבשבילם זה כנראה קרב אבוד מראש.
  • נדרש היה עדכון פרטים שלא עשית ומכאן נוצר החוב. למשל, לא עדכנת את מספר הנפשות בדירה אל מול תאגיד המים. וככה, קיבלת חשבון מים על צריכה בתעריף גבוה מאוד, בהתאם לנפש אחת בדירה במקום של חמש נפשות. 

או, בדוגמא הנפוצה ביותר שבה עברת דירה ולא עדכנת את הרשות בכתובת החדשה. וכך, מכתבי דרישת החוב הגיעו לכתובת הישנה.

אז כן, העדכון היה באחריותך והטעות "באשמתך" אבל, זה לא אומר שצריך להתייאש ולשלם את החשבון כמו שהוא. עו"ד אתי בוטון ויתר הצוות במשרד, מומחים בניהול משא ומתן אל מול הרשויות ויודעים להסביר להם בצורה החוקית והמקצועית, מדוע יש לתת לכם לשלם את התשלום בהתאם למספר הנפשות האמיתי המתגורר בדירה. שילוב של הבנת המצב המשפטי והפעלת שכל ישר יובילו לתוצאה מיטבית עבורכם.

לסיכום, הפקידים ברשויות המקומיות כבר שמעו את כל הסיפורים שאתם לעולם לא תדעו לכתוב. לכל פונה אליהם יש מקרה אישי חדשני ומרגש אך תפקידם לגבות את החוב עבור הרשות בה הם עובדים. אנחנו, במשרד עורכי דין אתי בוטון, יודעים כיצד להציג את הסיפור שלכם בצורה הטובה ביותר. יש לנו ניסיון רב בהתמודדות אל מול הרשויות השונות. אנחנו יודעים היכן נקודות התורפה שלהם, מה גבולות הגזרה במסגרתם הם פועלים, מה הסמכות של כל אחד מהדרגות לשנות את החוב ומה ההישג המיטבי שאפשר להשיג.

אנחנו, בקיאים בתקנות ובחוקים ויודעים איך החוק הוא דווקא לצידכם.

בכל מקרה של התלבטות, פנו אלינו להתייעצות.

חייגו עכשיו