הסדרת חובות בביטוח לאומי

רבים אינם יודעים, כאשר יש להם חוב בביטוח הלאומי. לעיתים זה נובע מהפסקת עבודה לתקופה מסוימת, אך יש לשים לב, כי חובות צוברים קנסות. חוב רציני במוסד לביטוח לאומי, נובע כאשר אדם, לא שילם את דמי הביטוח הלאומי, במשך זמן רב. יש לציין, כי דמי הביטוח הלאומי, משתנים מאדם לאדם.  לדוגמא, עצמאי ישלם יותר, שכיר ישלם פחות וסטודנט, ישלם את הסכום הנמוך ביותר. יש לשים לב לריבית הגבוהה שנצברת למי שלא שילם את דמי הביטוח הלאומי ואם הסכום הוא גבוה, יש להגיע לידי הסדרת חובות בביטוח לאומי. למעשה, התשלום לביטוח הלאומי, הוא זה שמבטיח שנקבל סיוע כאשר ניפצע, או נחלה חלילה. מדובר על מנגנון ממשלתי שמבטיח את רווחתם של האזרחים.

ישנם מצבים, שאזרחים ישראליים רבים, מפגרים בתשלום אחד או שניים של הביטוח הלאומי, אך יש לדעת, כי מי שמתחמק מתשלום לתקופה ארוכה, יכול לקבל קנסות וכן ריבית שרק תתפח לממדים גבוהים. זו הסיבה כי במקרים אלה, יש להתייעץ עם עורך דין אשר מתמחה בתחום, כך שהוא זה שיוכל להגיש בקשה עבור הסדרת חובות בביטוח לאומי. כל מאזרח מכיר בעובדה, כי דמי הביטוח הלאומי, הם שממנים קצבאות ילדים, דמי אבטלה, תשלום עבור מחלה או נכות, כאשר אדם מאבד את כושר ההשתכרות, חופשת לידה, קצבאות גמלה וכדומה.

גיליתם שיש לכם חוב בביטוח הלאומי? – מה עושים?

דרישת החוב לביטוח הלאומי, לרוב מגיע בדואר של החייב. במידה והחוב לא ישולם, הוא יתפח. זו הסיבה, כי יש לפעול בהקדם ולסדר את החוב ישירות מול המוסד לביטוח לאומי, באמצעות פנייה לסנף הביטח הלאומי, הנמצא באזור מגוריכם. הסדרת חובות בביטוח הלאומי, היא האופציה המהירה והנוחה ביותר לסילוק החוב, כאשר לכל אורך תקופת ההסדר, לא יחויב החייב בקנסות או ריביות. ישנן מספר אופציות לתשלום החוב בביטוח הלאומי, אם באמצעות תשלום של  12 תשלומים, באמצעו כרטיס האשראי, הוראת קבע בבנק בכל חודש, שיקים, או באמצעות ניכוי החוב מתשלום הקצבאות השונות שלהם זכאים החייבים.

כיצד ניתן לבצע הסדרת חוב בביטוח  לאומי?

ניתן לבצע הסדרת חוב בביטוח לאומי, כאשר אדם נמצא בחובו וזאת, לפי הצגת הוכחות. יש לשלוח מכתב פניה ולהוסיף כל מסמך רלבנטי, כגון אדם שאושפז בבית חולים לתקופה ממושכת, שהייה ארוכה בחו"ל או כל סיבה שמנעה ממנו קבלת  מידע בדבר תשלום למוסד לביטוח לאומי. לעיתים אדם לא שילם את דמי הביטוח הלאומי, בגלל תום לב או טעות כלשהי. ניתן יהיה לבקש פטור מהקנסות, אם יציג כי מדובר בטעות, או שינוי כתובת של החייב, מה שמני ממנו לקבל את ההתראות מהמוסד לביטוח לאומי.

יש לדעת, כי עם חתימה על הסדר התשלומים וכל עוד החייב עומד בהסדר זה, רואים אותו כמי שאינו חייב בדמי הביטוח הלאומי. בתקופת הסדרת חובות בביטוח לאומי, החייב לא יחויב בקנסות ובתוספת הצמדה וכן, לא יופעלו נגד אמצעי גבייה. במידה והחייב, זכאי לקצבה מהמוסד לביטוח לאומי, לא תיפגע זכותו, גם אם החוב עדיין לא שולם במלואו.

מה קורה לגבי מעסיק שלא שילם את דמי הביטוח הלאומי במועד וחובו תפח?

מעסיקים שלא שילמו את דמי הביטוח הלאומי במועדם, יחויבו על פי חוק בקנסות על התקופות שלא שילמו את דמי הביטוח הלאומי. החישוב יחושב, לפי מדד המחירים לצרכן וההצמדה, תחושב על פי השוואת המדד שפורסם לפני יום תשלום הסכומים בפועל. חשוב לציין, כי מעסיק שלא שילם לעובדיו את דמי הביטוח הלאומי, אם את כל הסכום ואם את חלקו, הביטוח הלאומי, רשאי לוותר על קנסות וזו בתנאי שהמעסיק ינמק את הנסיבות המיוחדות, אשר בגינן הוא לא יכול היה לשלם את דמי הביטוח הלאומי על עובדיו. יש לצרף מסמכים רלבנטיים, אשר תומכים בבקשה זו.

האם חל חוק התיישנות על חוב בביטוח הלאומי?

אם החוב לביטוח הלאומי, אינו נדרש במשך 7 שנים, לא ניתן לדרוש חוב זה מהחייב, אך ישנם עוד  תנאים ואלו הם:

  • החוב נותר בשנת 2008, כאשר הביטוח הלאומי לא דרש את החוב  או, לא נקט אמצעים לגביית חוב זה.
  • החוב נותר בין השנים: 1999-2017 והמוסד לביטוח לאומי לא דרש לגבותו עד ל- 20.6.2016
  • החוב לביטוח הלאומי, נותר בין השנים 1999-2007 ולא ננקטו שום אמצעים מצד הביטוח הלאומי לגבותו.

בכל אחד מהתנאים הללו, אם המוסד לביטוח לאומי, לא נקט באמצעי אכיפה וגבייה, חוב זה יהיה מבוטל והמבוטח, יוכל אף ליהנות מקצבאות אחרות של הביטוח הלאומי,  מבלי שיקוזז ממנו החוב שכבר התיישן על פי חוק.

מדוע מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בהסדרת חובות בביטוח לאומי?

מומלץ תמיד להתייעץ עם עו"ד המתמחה עם הסדרת חובות בביטוח לאומי, משום שמדובר בגוף ממשלתי שיש לדעת כיצד להתנהל מולו. עורכי דין בתחום ייצוג וייעוץ מול המוסד לביטוח לאומי, ימצו את ההליך על הצד הטוב ביותר, כך שלא תצטרכו להגיע לפינות לא נעימות, כגון הוצל"פ, עיקולים, וכדומה. כמו כן, עוה"ד המייצג אתכם מול הביטוח הלאומי, יבדוק היטב את גובה החוב, משום שלעיתים קיימת טעות בדרישת החוב, מה שיהיה לטובתכם. ניתן לבקש  פריסת תשלומים, למי שהכנסתו נמוכה, או נמצא בחובות או בהליך של חדלות פירעון. מלבד זאת, הקנסות שמשית המוסד לביטוח לאומי בגין פיגור על החוב, הם גבוהים מאוד ולכן, עוה"ד שמייצג אתכם יוכל לספק לכם פטור מקנסות, מה שיקל  עליכם משמעותית. עורכי דין המייצגים חייבים מול המוסד לביטוח לאומי, מתמחים גם בדיני הוצאה לפועל, כך שהם יכולים לחתור למשא ומתן ולסילוק הריבית שהתווספה לחוב. ההתנהלות מול מוסד ממשלתי כגון הביטוח הלאומי, דורשת ידע והכרה של הבירוקרטיה ויכולת ניהול משא ומתן מקצועי.

חייגו עכשיו