חדלות פירעון אדם פרטי – מתי מומלץ?

גם אנשים פרטיים עשויים להגיע למצב של הליך פשיטת רגל אדם פרטי. הסיבות לכך הן שונות ומגוונות, אם עקב מחלה פיטורין, מחלה ממושכת שמונעת מאדם להתפרנס ועוד. גם אדם שההתנהלות הכלכלית שלו לקויה, יכול להגיע למצב של חדלות פירעון. אם  זה המצב אצלכם, ניתן יהיה להגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון בבקשה להכריז אדם פרטי ולהתחיל בכינוס נכסיו, על מנת לממש את הנכסים ולפטור את אותו אדם מחובותיו. בשנת 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שמטרתו ליעל ולקצר את הליכי חדלות הפירעון החייב יוכל לקבל תכנית  פירעון נוחה ואז, יוכל לקבל הפטר מחובותיו, בין 4-5 שנים.  חייב פרטי יוכל להתחיל את הליך, חדלות הפירעון במידה והוא יעמוד בתנאים, ישתף פעולה עם בעלי התפקידים אשר מעורבים בהליך וייתן מידע לגבי רכושו.

יתרונות קיצור הזמן בהליך חדלות פירעון  לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

עד לכניסתו של חוק חדלות פירעון הליך זה, היה יכול להימשך שנים רבות,  אך לאחר כניסתו של החוק לתוקף נקבע כי משך ההליך יימשך 36 חודשים, כלומר ההליך התקצר משמעותית.

האם קיימות הגבלות בהליך של חדלות פירעון אדם פרטי?

אחת מההגבלות העיקריות שהחייב יתבקש לעמוד בהן, הוא דו"ח תקופתי. את הדו"ח יש הגיש כל חודשיים, כאשר הוא יכלול דיווח מלא ופירוט של כל ההוצאות וההכנסות הן של  החייב הן של בני משפחתו. לדוגמא: תלושי משכורת שלו ושל בן/בת הזוג וילדיו שגילם הוא מעל – 18 שנים, סכומי הקצבאות שמשולמות אם לחייב או אם לבני משפחתו, פירוט חשבונות חודשיים ועוד. הנאמן שמופקד על חקירת מצבו הכלכלי של החייב, הוא זה שיקבל את הדו"ח הדו חודשי ויוודא את עמידותו של החייב במגבלות.

למי למעשה מתאים הליך של פשיטת רגל אדם פרטי?

הליך פשיטת רגל אדם פרטי, עשוי להתאים למי שצבר חובות רבים ואינו מסוגל לפרוע אותם, כאשר הנושים על חייו. מטרת ההליך הוא לכנס את נכסי החייב ולהשתמש בכספי המימוש לכיסוי כל חובותיו. ישנם מקרים, אשר בהם יינתן לחייב צו הפטר, שבאמצעותו יוכל לפתוח בדף חדש, אך לאחר שפרע את חובותיו.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני התחלת הליך של פשיטת רגל אדם פרטי?

מומלץ להתייעץ עם עו"ד פשיטת רגל, היות ותחילה, עוה"ד יבחן את הנכסים הפיננסיים של החייב ואף יבדוק, אם הגשת הבקשה לפשיטת הרגל, היא אכן הפעולה המשפטית הנכונה עבורו. ישנם מקרים שבהם יהיה עדיף לפעול באופן משפטי  שונה. עו"ד פשיטת רגל  או חדלות פירעון, יסייע לחייבים לצאת מהמצב הכלכלי שאליו נקלעו באופן הנכון ביותר וכן, יסביר לכם מה היתרונות והחסרונות בכל הליך משפטי שיבחר, כאשר הוא ידאג למקסימום תוצאות  במינימום הוצאות.

מה בודק בית המשפט לפני שהוא מתחיל בהליך של פשיטת רגל אדם פרטי?

כאשר אדם מבקש להתחיל בהליך של חדלות פירעון אדם פרטי, בית המשפט בודק כי אותו אדם נקלע לחובות בתום לב , כך שהוא אינו מנצל את הגנות הליך חדלות פירעון על מנת להתעשר שלא כדין. שנית, ביהמ"ש יבדוק את נכסיו של החייב אשר מעוניין במחיקת חובות, כך שהוא יממש את נכסיו וישלם לנושיו של אותו חייב. זו הסיבה כי ייעוץ של עורך דין חדלות פירעון  נחץ מאוד, היות ואם לחייב יש דירה בבעלותו, רכב, ירושה וכדומה, לא תמיד יהיה מומלץ להיכנס להליך של חדלות פירעון. לדוגמא, ישנן דרכים נוספות שעוה"ד ימליץ לאנשים שעודים מול חובות. לדוגמא, הסדרי חוב, איחוד תיקים בהוצל"פ ועוד.

האם בית המשפט עשוי להטיל מגבלות כלשהן על החייב בעת הליך של פשיטת רגל אדם פרטי?

כאשר אדם נמצא בהליך של חדלות פירעון,  הוראות הצו מטילות הגבלות שונות, לדוגמא: עיכוב יציאה מן הארץ, עד לתום ההליך, הגבלה או הפקעת השימוש בנכסיו. כמו כן, אדם חשוף לעיקולים על נכסיו. ישנה אופציה שהרבה מעורכי הדין בתחום חדלות פירעון ממליצים עליה והיא, הקפאת ההליכים, מה שיאפשר לחייב הפרטי להתאושש. אם גם כאן החייב לא יוכל לעמוד על רגליו, לא יהיה מנוס, כי אם התחיל בהליך של חדלות פירעון אדם פרטי.

הליך חקירת חייב חדלות פירעון

בבית המשפט הנאמן אשר מונה ע"י ביהמ"ש מבצע חקירה לצורך קביעת יכולתו הכלכלית של החייב הפרטי על מנת שישלם את חובותיו. המנהל המיוחד יגבש תכנית לפירעון החלקי של החייב, כך שיוכל לשלם את חובותיו, והוא יגיש אותה תוך תקופה של 16 חודשים. רק לאחר 18 חודשים ממתן צו לפתיחת הליכים, ביהמ"ש ידון בבקשת החייב   וכן, בתוכנית הפירעון

כיצד מתבצעת בפועל תכנית הפירעון?

במידה ובית המשפט, אישר את תכנית הפירעון במשך 3 שנים נוספות, תבוצע תכנית הפירעון, . בסיום ההליך, כאשר תכנית הפירעון מסתיימת לאחר ששולמו כלל התשלומים, החייב יקבל פטור מתשלום יתרת החובות אשר לא נפרעו במסגרת תכנית הפירעון.  לסיכום – הליך חדלות פירעון אדם פרטי הוא הליך מורכב. מי שמעוניין להגיש בקשה, מומלץ כי יתייעץ עם עו"ד לחדלות פירעון. הסיכוי שתתקבל הבקשה  בבית המשפט יהיה רב יותר, כאשר עוה"ד יגיש את המסמכים הדרושים וכן, התנהלות מול הערכאות והנושים, תוך הגנה על החייב ומיצוי זכויותיו, מיתון כל המגבלות החלות עליו וסיום ההליך במהירות.

בחירת עורך דין חדלות פירעון – צעד חשוב

בישראל, ישנם עורכי דין רבים, אשר עוסקים בתחום חדלות הפירעון, כך שיש לבחור נכון את עוה"ד אשר ייצג אתכם. יש לבחור עו"ד שהצליח להשיג את המקסימום עבור לקוחותיו, כזה שמצא דרכים מקוריות, על מנת שהחייב לא ייפגע, כאשר הכוונה היא לפגיעה ברכושו ומתן העצות המשפטיות  הנכונות ביותר עבורו. קבלו המלצת מאנשים שאתם מכירים שעברו את אותו ההליך, כך שתוכלו להסיק את המסקנות בבחירה הנכונה ביותר של עו"ד חדלות פירעון.

חייגו עכשיו